คำถามที่ไม่ควรถาม

คำถามสามารถดึงดูดและจูงใจคน 
แต่ขณะเดียวกันยังสามารถยังกีดกันคน
ที่ดูเหมือนการเผชิญหน้า/ท้าทาย
ถ้าการจูงใจพนักงาน (ไม่ตกใจเกินไป)
ให้ปรับปรุงคำถามเหล่านี้:

ปัญหาคืออะไร 
แทนที่จะชี้ชัดระบุเกี่ยวกับปัญหาและจุดอ่อน 
ให้ใช้คำถามเชิงบวกมุ่งไปสู่การใช้ประโยชน์
จากจุดแข็งและโอกาส และการบรรลุเป้าหมาย
อะไรที่พวกเราทำได้ดี และวิธีการที่พวกเราอาจทำขึ้นมาได้

ใครเป็นคนผิด
อย่ามุ่งเน้นหาแพะรับบาป
แม้ว่ามีแนวโน้มที่น่าตำหนิไปทั่ว
การระบุข้อผิดพลาดที่เกี่ยวเนื่อง
อย่ามุ่งเน้นไปที่คำตำหนิ
ให้ถามว่า
เราควรร่วมมือกันอย่างไร
จึงจะฝังจุดอ่อน/เรื่องบกพร่องเหล่านี้

พวกเราพยายามเพียงพอแล้วหรือยัง
เรื่องนี้สำคัญมากในการถาม
แต่น้ำเสียงที่ไม่ไพเราะหรือท้อแท้
อาจจะสื่อว่าความล้มเหลว
มาจากเวลาที่ไม่ดี/ไม่เหมาะสม
แต่ไม่ใช่มาจากความคิด
ให้ถาม  ถ้าเราพยายามเรื่องนี้  ในขณะนี้ 
อะไรที่จะเกิดความแตกต่าง
และอาจจะเปลี่ยนแปลงผลลัพธ์ได้


The Management Tip of the Day from Harvard Business Review


September 15, 2014

Three Questions Leaders Should Avoid

Questions can engage and motivate people, but they can also discourage them by seeming confrontational. To engage employees (not scare them), reframe these questions:
  • What's the problem? Rather than fixating on problems and weaknesses, use positive questions geared toward leveraging strengths and opportunities and achieving goals: What are we doing well, and how might we build upon that?
  • Whose fault is it? This focuses on finding a scapegoat when there is likely plenty of blame to go around. To identify weak links without focusing too much on blame, ask: How can we work together to shore up any weaknesses?
  • Haven't we tried this already? This is important to ask, but the wrong tone makes it sound condescending and defeatist. It doesn’t recognize that failure could have been due to bad timing, not the idea itself. Ask: If we tried this now, what would be different – and how might it change the results?

ความคิดเห็น

โพสต์ยอดนิยมจากบล็อกนี้

บ้านรังนกนางแอ่น(กินรัง)

เรื่องเล่าจากคนทำป้ายสุสานจีน

ขอโทษทันทีเมื่อส่งอีเมล์ผิดพลาด